Als ik eerlijk ben, hoor ik dit al langer om me heen: steeds meer mensen vermijden het nieuws. Ze vinden het te deprimerend en te negatief, en voelen zich machteloos als ze kijken naar wat er allemaal in de wereld gebeurt. Zelf heb ik er soms ook wel een beetje last van, dat constante dilemma van willen weten wat er speelt, maar het er ook moeilijk mee hebben. Daarin ben ik blijkbaar niet de enige. Volgens een onderzoek van het Reuters Institute van de University of Oxford, waar 94.943 volwassenen uit 47 landen werden ondervraagd, vermijden steeds meer mensen het nieuws actief. Dat wil zeggen dat ze nieuwsoutlets blokkeren of dempen, en zappen als het nieuws op tv komt.

Bescherming van mentale gezondheid
Uit dit onderzoek kwam dat 39 procent van de ondervraagden aangaf actief het nieuws te vermijden. Een grote stijging als je kijkt naar 2017, daar gaf 29 procent aan het nieuws niet te willen zien. Grote reden hiervoor zouden de oorlogen in Oekraïne en het Midden-Oosten zijn, maar ook de coronapandemie is een reden voor mensen om nog maar weinig met het nieuws te maken willen hebben. Waarom mensen het nieuws steeds meer vermijden? Dat is volgens hoofdonderzoeker Nic Newman een combinatie van een natuurlijke reactie van de mens om slecht nieuws te vermijden en hun mentale gezondheid te beschermen. Niet heel raar dus, in een maatschappij waarin mentale gezondheid een hot topic is.

Machteloosheid
Machteloosheid speelt hier ook een grote rol in. Nic Newman zegt hierover: “sommigen voelen zich steeds meer overweldigd en verward door de hoeveelheid nieuws, terwijl anderen zich moe voelen door de politiek.” Volgens het onderzoek gaat het vooral om vrouwen en jongeren die deze gevoelens hebben. Waarom dat zo is, is niet helemaal duidelijk.

Nieuws via sociale media
Toch willen mensen vaak wel enigszins op de hoogte blijven van wat er in de wereld gebeurt. Dit doen ze de laatste tijd steeds vaker door middel van TikTok of andere (online) media. Misschien heeft dit te maken met het feit dat je op die manier toch nog een beetje controle hebt over welke informatie je wanneer tot je neemt. Of dit het einde van het journaal en andere traditionele media betekent lijkt me niet, maar een interessante shift is het wel. Waar onze opa’s en oma’s nog standaard om 18.00 uur voor de tv zaten om het journaal te volgen, zetten wij de tv om dat tijdstip liever even uit en houden wij ons liever met een kleiner schermpje bezig. Wel zo rustig.

Bron: NU.nl
Beeld: Roman Kraft via Unsplash

Psst… Volg je ons al op Instagram?

Sophie Rietmulder

Ontdek meer van The Blue Note

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder